1399-10-30 11:54
711
0
72721
به قلم سید جواد کریمی ؛

صف آرایی دو خط و جریان فکری در انتخابات ۱۴۰۰

نگارنده معتقد است که اولویت و ماموریت جریان انقلابی جهت تشکیل دولت جوان حزب اللهی، تبیین این خط و جریان فکری است، و اینکه کدام جریان و راهبرد میتواند مشکلات کشور را حل و مرتفع نماید.

به گزارش گلستان ما ؛ نگارنده این سطور معتقد است در انتخابات ۱۴۰۰ دو راهبرد و جریان فکری در مقابل یکدیگر صف آرایی خواهند نمود.

 اول ، جریانی که راهبردشان برای حل مشکلات کشور رفع تحریم ها و مذاکره است.

مقام معظم رهبری در دیدار با شورای عالی هماهنگی اقتصادی دو راه و مسیر را برای حل مشکلات کشور بیان فرمودند: "مسئله‌ی رفع تحریم را -که مسیر اوّل است- ما رفتیم. ما چند سال مذاکره کردیم، اثر نکرد؛ ملاحظه میکنید دیگر....  حالا هفت هشت سال بیشتر گذشته از آن وقت و تحریمها کم که نشده، زیاد هم شده."  ۱۳۹۹/۰۹/۰۴

جریان غرب گرا که دلبسته و شیفته به ارتباط و تعامل با غرب و امریکا هستند و حل مشکلات کشور را در گرو سرمایه گذاری خارجی و رفع تحریم ها و بازگشت پولهای بلوکه شده و فروش نفت از مسیر مذاکره می داند، و بیش از  ۷ سال از وقت و انرژی خود و کشور را در این مسیر و راهبرد گذاشتند و تمامی تخم مرغ های خود را در سبد مذاکره و رفع تحریم ها از مسیر برجام قراردادند.

و نتیجه آن: تحریم های بیشتر، پائین آمدن ارزش پول ملی، فقر درآمدی، بی توجهی و از دست رفتن ظرفیت های کشور ، بی توجهی به تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی، از دست دادن راههای دور زدن تحریم ها، افزایش افسارگسیخته قیمت ها در حوزه مسکن و خودرو ، تورم و کمبود اقلام مورد نیاز مردم و در نهایت خسارت محض شد.

این جریان که می توان آنها را به طرفداران برجام نامید ، با پیروزی جوبایدن در انتخابات آمریکا میخواهند همان راهبرد غلط و اشتباه را در ماههای پایانی دولت، تَکرار کنند و با تزریق امیدی واهی به مذاکره مجدد، با استراتژی میز مذاکره با تیم جدید دولت امریکا به دنبال رفع تحریم ها بوده و خود را منجی اقتصاد کشور دانسته و با این راهبرد در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت می کنند.

 جریان دومی که در انتخابات ظهور و بروز خواهد داشت،  جریانی است که راهبرد خنثی کردن تحریم ها را دنبال خواهد نمود.

خنثی کردن تحریم ها با تکیه بر تولید داخلی ، استفاده از ظرفیت های درونی کشور، تکیه بر استعدادهای نخبگان علمی کشور ، مردمی کردن اقتصاد و تصدی نکردن دولت، درون زایی اقتصاد، معیار قرار دادن مولفه های اقتصاد مقاومتی، حذف صادرات تک محصولی و خام فروشی، استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و گسترش آنان و فعال نمودن اقتصاد دانش بنیانی، حذف هزینه های اضافی دولت و شرکت های دولتی و درنهایت خنثی نمودن اثر تحریم بر کشور را سرلوحه کار و راه برون رفت از مشکلات می داند.

در خنثی سازی تحریم ها بایستی چالش های درونی اقتصاد کشور را اصلاح نمود. به عبارتی عیوب ساختاری و ضعفهای مدیریتی را برطرف و اصلاح کرد.

مقام معظم رهبری در دیدار با شورای عالی هماهنگی اقتصادی در خصوص خنثی کردن تحریم ها به عنوان یکی از راه حل های مشکلات کشور فرمودند : "یک مسیر، مسیر خنثیٰ‌ کردن تحریم است.  بله، [این مسیر] سختی‌هایی دارد و ممکن است مشکلاتی را برای جامعه و برای مسئولین، در ابتدای کار به وجود بیاورد؛ امّا خوش‌عاقبت است. ... آن طرف مقابلی هم که تحریم کرده، وقتی دید تحریمش بی‌اثر بوده، یواش‌یواش [آن را] برمیدارد."  ۱۳۹۹/۰۹/۰۴

نگارنده معتقد است که اولویت و ماموریت جریان انقلابی جهت تشکیل دولت جوان حزب اللهی، تبیین این خط و جریان فکری است، و اینکه کدام جریان و راهبرد میتواند مشکلات کشور را حل و مرتفع نماید.

این تجربه تلخ را همگی لمس نمودیم که دولتی با ابزار مذاکره به دنبال رفع و یا لغو تحریم ها بود بعد از صرف هزینه های فراوان و اعتماد به غرب و تضمین قراردادن امضای جان کری، نه تنها هیچ دست آوردی نداشت، بلکه به خسارت محض رسیدیم و نه تنها عزت آفرین نبود بلکه باعث و بانی بروز بسیاری از فسادها و رانت ها و مشکلات و بحران ها برای کشور و مردم شد.

مقام معظم رهبری در بیانات خود در جمع دانش آموزان و دانشجویان فرمودند:

"فکر غلط و خطائی که این هم باز دارد به‌نحوی از سوی آمریکایی‌ها تزریق میشود و کسانی هم در داخل آن را ترویج میکنند و از اوّلی خطرناک‌تر است، این است که اگر ما با آمریکا سازش کنیم، مشکلات کشورمان حل خواهد شد. این از آن اشتباهات عجیب‌وغریب و بسیار خطرناک است. میگویند اگر ما با آمریکا سازش کردیم، مشکلات کشور حل میشود. خب، حالا ده تا دلیل میشود شمرد برای اینکه این حرف غلط است، این حرف دروغ است، این حرف فریب است. سازش با آمریکا مشکلات کشور را به‌هیچ‌وجه حل نمیکند؛ نه مشکلات اقتصادی را، نه مشکلات سیاسی را، نه مشکلات امنیّتی را، نه مشکلات اخلاقی را، بلکه بدتر خواهد کرد."  ۱۳۹۵/۰۸/۱۲

جریان انقلابی بایستی تبیین نماید راه برون رفت از مشکلات کشور ایستادن بر روی پای خود، نگاه به درون کشور و  همچنین تعامل با همه کشورهای همسایه و دوست، استفاده از ظرفیتها و توان بیشمار درونی کشور و درنهایت خنثی نمودن تحریم ها است.

اصلاح بودجه بندی معیوب و نامتوازن، عدم وابستگی اقتصاد به نفت، استفاده از ظرفیت نیروی انسانی کشور، ثبات سیاستهای اجرائی اقتصاد و رعایت اولویت ها و حذف هزینه های زائد و مسرفانه و بسیاری دیگر از مولفه های خنثی نمودن تحریم هاست.

ممکن است این مسیر و راهبرد در ابتدا سختی ها و دشواریهایی را داشته باشد ولی نتیجه اش شیرین، طولانی، عمیق و اثرگذار است. وعده‌ی الهی در قرآن این است که طرفداران حق، ممکن است قربانی بدهند اما پیروز نهایی‌اند. ‌

رهبر معظم انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در توصیه به مسئولین و ملّت فرمودند: "رفع تحریم دست دشمن است، و خنثی ‌کردن تحریم دست ما است؛ دشمن باید رفع تحریم کند، امّا خودمان میتوانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم. پس این مقدّم است، این درست است؛ بیشتر دنبال این باشیم"  ۱۳۹۹/۹/۲۶

 جریان ولایی و انقلابی در این نبرد شناختی و ادراکی باید تبیین کند که مقاومت هزینه دارد، اما هزینه‌ی سازش و تسلیم و مذاکره، از هزینه‌ی  مقاومت و ایستادگی و خنثی سازی به مراتب بیشتر است.

برای رسیدن به ایران قوی و عزت آفرین، بهترین ، کم هزینه ترین و اثربخش ترین راه حل مشکلات کشور، خنثی کردن تحریم ها و اعتماد به جوانان و تشکیل دولت جوان حزب اللهی و انقلابی است ؛ اعتماد به جوانان نخبه و انقلابی که در همه صحنه های اجتماعی و همیاری به مردم اعم از سیل و زلزله، مقابله با کرونا، کمک مومنانه، اردوهای جهادی و سازندگی مناطق محروم ، دفاع از حریم و امنیت کشور و حریم اهل البیت و... در خط اول خدمت رسانی به مردم بوده و هستند.

 سیّدجوادکریمی کارشناس ارشد علوم سیاسی

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.